Asukkaan sivut
Asukkaalle
- Täältä löydät paljon tietoa asumiseen liittyen.
- Mietityttääpä sinua vuokranmaksuasiat, vika- ja häiriöilmoituksen tekeminen, saunavuoron varaaminentai asukastoiminta, löydät vastaukset täältä. Skrollaa alas ja löydä etsimäsi!
-
Vuokranmaksu
Vuokra tulee maksaa vuokrasopimuksen mukaisesti kuukauden 5. päivään mennessä. Maksa vuokra saamasi maksuerittelyn mukaisesti ja käytä maksuerittelyssä mainittua viitenumeroa.
Asukas maksaa vuokranmaksun yhteydessä myös vesimaksun, joka laskutetaan asunnossa asuvien määrän mukaan. Vesimaksun suuruus vaihtelee kohteittain 19-28€ henkilö/kuukausi (suuressa osassa kohteista 24€/kk/hlö).
Muita vuokranmaksun yhteydessä maksettavia vaihtoehtoisia maksuja ovat saunavuoro- ja autopaikkamaksut.
Katso vuokranmaksun viivästymisestä ja taloudenhallinnasta lisää tästä linkistä
-
Asunnon hoito
Asukkaan velvollisuuksiin kuuluu ylläpitää asunnon peruskuntoa ja siisteyttä. Vuokralainen on vastuussa asunnon kunnosta koko vuokrasuhteensa ajan.
Asukkaan tulee ilmoittaa asunnossa ja kiinteistössä havaituista vioista ja korjaustarpeista ensisijaisesti sähköisellä vikailmoituslomakkeella. Vesivuodoista ja muista asunnossa havaituista vioista, jotka vaativat välittömiä toimenpiteitä, on soitettava viipymättä talon huoltoyhtiön päivystysnumeroon.
Suosittelemme asukkaillemme kotivakuutuksen on hankkimista. Kotivakuutus turvaa sinua, omaisuuttasi ja asuntoa yllättävän vahingon sattuessa. On hyvä pitää mielessä, että kotivakuutusta ei voi hankkia jälkikäteen vahinkoja korvaamaan.
Katso ennen vikailmoituksen tekemistä vastuunjakotaulukosta kuuluuko asian hoitaminen asukkaalle, huollolle vai isännöitsijälle. Asukkaalla on aina ilmoitusvastuu asunnossaan huomaamistaan vioista.
Asukaslaskutushinnasto
Normaalista kulumisesta poikkeavista vioista / korjaustarpeista laskutetaan asukasta toteutuneiden kustannusten mukaisesti. Hintoihin lisätään 15 euron tilaus- ja käsittelymaksu. Pidätämme oikeudet hinnanmuutoksiin. Asukaslaskutushinnastosta on nähtävillä kiinteitä kustannuksia tietyissä tapauksissa, esimerkiksi lisäavaimet ja rikotut palovaroittimet.
-
Vikailmoitus ja häiriöilmoitus
Jos asunnossasi tai kiinteistössä ilmenee häiriöitä, vikoja, korjaustarpeita tai jokin menee käytössäsi rikki, tee vikailmoitus/häiriöilmoitus täyttämällä sähköinen vikailmoituslomake. Kiireellisessä tapauksessa soita kotitaloasi hoitavaan huoltoyhtiöön.
Kirjatessasi vikailmoitusta suosittelemme valitsemaan sisäänpääsytiedoksi "Saa käyttää yleisavainta", jos sinulla ei ole asunnossa lemmikkejä, jotka estäisivät yleisavaimen käytön.
Jos valitset sisäänpääsytiedoksi "Soita ja sovi", tarkista että antamasi puhelinnumero on oikea ja varmista, että olet tavoitettavissa kun huolto soittaa. Mikäli huoltomies ei tavoita sinua, vikailmoitus raukeaa käsittelemättömänä.
Asumista haittaavat viat pyritään hoitamaan mahdollisimman pian.
-
Huoltoyhtiöt
Helsinki
Kotikatu Herttoniemi, p. 010 270 8400 (24h)
Hiihtäjäntie 5
Hitsaajankatu 1
Petter Wetterin tie 4Kotikatu Vuosaari, p. 010 270 8440 (24h)
Tyynylaavantie 13-15
Pomeranssikuja 1
Porslahdentie 24
Vuotie 55Kotikatu Ylä-Malmi, p. 010 270 8450 (24h)
Siemenkuja 1
Viljatie 3Kotikatu Ala-Malmi, p. 010 270 8022 (24h)
Teerisuontie 35Kotikatu Itäväylä, p. 010 270 8500 (24h)
Puotilan Metrokatu 4Kotikatu Laajasalo, p. 010 270 8420 (24h)
Isosaarentie 2Kotikatu Haaga, p. 010 270 8300 (24h)
Laajasuontie 35Kotikatu Konala, p. 010 270 8380 (24h)
Seltterikuja 4Kotikatu Arabia, p. 010 270 8670 (24h)
Koskelantie 72Kotikatu Jätkäsaari, p. 010 270 8890 (24h)
Tyynenmerenkatu 7Vantaa
Kotikatu Kartanonkoski, p. 010 270 8820 (24h)
Illenpiha 4
Rosendalinkuja 7
Tammistonkatu 23Espoo
Tapiolan Lämpö Oy, p. 020 310 310 (24h)
Klippinkitie 1
Rummunlyöjänkatu 8
Ullanmäentie 13Kotikatu Viherlaakso, p. 010 270 8790 (24h)
Herttuanportti 4Järvenpää, Kerava
Kotikatu Keski-Uusimaa Oy p. 010 270 8889 (24h)
Järvenpää p. 010 836 3400
Alankotie 2, Järvenpää
Bjarnenkuja 8, Järvenpää
Kerava p. 020 793 1022
Lintulammenkatu 15, Kerava
Santaniitynkuja 1, Kerava
Seunalantie 8, KeravaLahti
Kiinteistöhoito Koskelainen, p. 0400 711 180 (24h)
Herraskuja 2, Lahti
Manninkatu 2, Lahti
Manninkuja 4, Lahti
Roopenkuja 4 / Rouvaskuja 1, LahtiTampere
HH-Kiinteistöpalvelut Oy, p. 010 3950 395 (24h)
Iidesranta 30 -
Avaimet
Kodin ja kiinteistön avaimista tulee pitää hyvää huolta. Pääset avaimillasi asuntosi ja porraskäytävän lisäksi taloyhtiön yleisiin tiloihin esimerkiksi varastoon, pesulaan ja saunatiloihin.
Avaimen katoaminen
Avaimen katoamisesta tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme, näin voimme tilata lukon uudelleensarjoituksen ja uuden avaimen kadonneen tilalle. Lukon uudelleen sarjoittamisesta ja uudesta avaimesta aiheutuvat kulut laskutetaan asukkaalta. Huoneiston lukko sarjoitetaan toiveesi mukaan joko asumisesi aikana tai viimeistään vuokrasopimuksen päätyttyä.
Kopioiden teettäminen avaimista on kielletty.
Avainten hakemisesta ja palautuksesta voit lukea lisää täältä:
Asukaslaskutushinnasto
Asukaslaskustushinnastosta näkyy avainten katoamisesta seuraavat sarjoituskustannukset avaintyypeittäin:
-
Järjestyssäännöt
Asukkaan on noudatettava Nuorisosäätiön kiinteistöjen järjestyssääntöjä kaikkien asukkaiden asumisviihtyvyyden turvaamiseksi. Asukas ja hänen vieraansa eivät saa tarpeettomasti häiritä naapureiden asumisrauhaa. Yörauha on kaikissa Nuorisosäätiön taloissa klo 22.00-07.00, jonka aikana on vältettävä kaikenlaista melua asunnoissa ja yhteisissä tiloissa.
Järjestyssääntöjen rikkominen saattaa aiheuttaa vahingonkorvausvelvollisuuden tai jopa vuokrasopimuksen purkamisen.
-
Muutokset asumisessa
Asuuko kämpässäsi yhä samat tyypit kuin vuokrasuhteen alussa vai olisiko aika päivittää tiedot? Kaikki muutokset asumisessa (sisäänmuutot ja poismuutot) on ilmoitettava vuokranantajalle pikimmiten. Kerro uudesta tai poismuuttaneesta asukista meille kirjallisella asumisilmoituksella tai lähtöilmoituksella. Ilmoita myös lapsen syntymästä tai virallisesta nimenmuutoksestasi niin kirjaamme tiedot järjestelmäämme.
Kämppäkaveri, kumppani tai lapsi:
Kun asuntoon muuttaa kanssasi uusi henkilö, täytä asumisilmoituslomake nettisivullamme huolellisesti ja lähetä se vuokraseurantaamme. Uusi asukas ei tule vuokralaiseksi sopimukselle, vaan vuokrasopimus pysyy päävuokralaisen nimissä. Kun olemme hyväksyneet asumisilmoituksen, ilmoitettu henkilö lisätään talonkirjoihin ja lähetämme uuden vuokralaskun uusilla vesimaksutiedoilla. Tarkistamme asunnossa asuvat henkilöt väestörekisterikeskuksesta säännöllisesti ja jos asumisilmoitusta ei ole tehty, laskutamme maksamattomat vesimaksut takautuvasti.
Jos haluat uuden asukkaan nimen oveen ja rappukäytävän tauluun ilmoita siitä sähköisellä vikailmoituksella ja valitse "Nimenvaihtoilmoitus": mainitse viestikentässä tarkemmat tiedot.
Asunnossa voi asua niin kauan kuin päävuokralaisen sopimus on voimassa. Päävuokralaisen sopimuksen päättyessä, päättyy myös alivuokralaisen sopimus.
Asuinkumppanin kanssa kannattaa tehdä kirjallinen alivuokrasopimus, jossa sovitte keskenänne vuokrasuhteen pelisäännöistä. Päävuokralainen on viime kädessä vastuussa vuokran maksamisesta ja asunnon kunnosta. Alivuokrasopimus on tärkeä etenkin siinä tapauksessa, jos haette esimerkiksi asumistukea Kelalta.
Samaan asuntoon ei ole mahdollista tehdä useampaa eri vuokrasopimusta. Päävuokralaisille tulee yhteinen vuokrasopimus, jonka kumpikin allekirjoittaa omalta osaltaan.
Jälleenvuokraus:
Jälleenvuokraus tarkoittaa koko asunnon vuokraamista ulkopuoliselle henkilölle. Voit jälleenvuokrata asuntosi korkeintaan kahdeksi vuodeksi. Jälleenvuokrauksen hyväksyminen edellyttää poismuuttoa asuinpaikkakunnaltasi ja pääkaupunkiseudulla se edellyttää muuttoa pois pk-seudulta. Hyväksymisen jälkeen asunnon päävuokralainen on velvollinen tekemään jälleenvuokrauksesta välivuokrasopimuksen, joka toimitetaan vuokranantajalle. Välivuokrasopimuksesta varmistetaan, että ARA säädösten mukaisesti päävuokralainen ottaa jälleenvuokralaiselta vuokraa enintään nykyisen vuokran verran.
Jälleenvuokraus ei vaikuta päävuokralaisen vuokrasopimukseen ja päävuokralainen on viime kädessä vastuussa vuokran maksamisesta ja asunnon kunnosta.
-
Asunnonvaihto
Asunnon vaihtaminen Nuorisosäätiön asunnosta toiseen on mahdollista tietyin reunaehdoin:
✓ Nykyinen vuokrasopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva
✓ Nykyisessä asunnossa on asuttu yli vuoden ajan
✓ Nykyisen asunnon kunnossa ei ole huomautettavaa
✓ Painava syy vaihtoon: perhekoon muuttuminen, työ- tai opiskelupaikan sijainnin muutos tms.
✓ Kaikki vuokrat ja laskut maksettuna
✓ Asukas ei ole saanut huomautuksia tai kirjallisia varotuksia asumiseen liittyen, esimerkiksi järjestysmääräysten rikkomisesta tai häiritsevästä asumisestaAsunnonvaihtoa voi hakea täyttämällä huolellisesti uuden asuntohakemuksen. Kerro asuntohakemuksella asunnon tarpeen syyt. Asunnonvaihtotapauksissa otetaan huomioon asunnon tarpeen kiireellisyys.
Varaudu odottamaan
Asunnonvaihtoa suunnittelevan kannattaa varautua odottamiseen, sillä toivotunlaisen asunnon vapautuminen saattaa kestää pitkään.
Asunnonvaihdon prosessi:
1. Hakemus
2. Asuntotarjous
3. Nykyisen asunnon kuntotarkastus
4. Uusi vuokrasopimus ja muuttopäivän sopiminen. Asukkaan tulee irtisanoa nykyinen asuntonsa itse. Jos asuntoa ei ole irtisanottu, vuokralainen maksaa myös vanhasta asunnostaan vuokraa kunnes irtisanominen on vahvistettu.
5. Vanhojen avaimien palautus ja uusien hakeminen samana päivänä (kuun ensimmäinen arkipäivä).
6. Muutto uuteen asuntoon. -
Autopaikat
Autopaikkojen vuokraus on mahdollista suurimmassa osassa kohteitamme. Autopaikkojen tyypit, määrät ja hinnat vaihtelevat kohteittain.
Hakiessasi Nuorisosäätiölle, saat autopaikkoihin liittyvän ohjeistuksen tarjousviestin yhteydessä.
Jos asut jo Nuorisosäätiöllä:
Autopaikkojen vuokraus ja irtisanominen: autopaikat@nuorisosaatio.fi
Ilmoita viestissä:
-oma nimesi ja osoitteesi
-autopaikan tiedot (toivottu autopaikkatyyppi ja numero, jos tiedossa)Autopaikan irtisanominen
Autopaikkasopimus on toistaiseksi voimassa oleva ja autopaikkasopimuksen irtisanomisaika on yksi täysi kalenterikuukausi.
Nuorisosäätiön omistaman autopaikan vuokraus päättyy automaattisesti vuokrasopimuksen päättymishetkellä, eikä autopaikkasopimusta tarvitse erikseen irtisanoa.
Pysäköinninvalvonta
Pysäköinti on sallittua vain merkityillä pysäköintipaikoilla. Kohteidemme pysäköinninvalvontaa hoitaa pääasiallisesti Aimo Park tai kaupungin pysäköinninvalvonta. Pysäköinnin ehdot näkyvät parkkipaikalle asetetuista kylteistä. Väärinpysäköidyistä autoista voi välittää tiedon Aimo Parkin kohteissa tästä linkistä:
-
Saunatilat
Lähes kaikissa taloissamme on yhteiset saunatilat asukkaiden käytettävissä. Voit käydä saunomassa asukkaiden yhteissaunavuorolla eli lenkkisaunavuorolla tai varata oman saunavuoron alla olevan ohjeistuksen mukaisesti. Saunavuorolistat ovat pukuhuoneiden ovissa.
Saunavuoron varaus
Saunavuoron varaaminen onnistuu näppärästi näin:
1. Katso vapaat vuorot taloyhtiön saunan pukuhuoneiden ovista.
2. Varaa vuoro laittamalla sähköpostia oman kohteesi asuntosihteeriin. Otsikoi sähköposti: "Saunavuoron varaus, talosi osoite" esim. "Saunavuoron varaus, Hiihtäjäntie 5". Kerro sähköpostissa koko nimesi, osoitteesi ja saunavuoron toivottu ajankohta. Katso oman asuntosihteerin yhteystiedot tästä.
3. Odota vahvistusta saunavuorosta ja sen alkamisajankohdasta.
4. Saat uuden maksu-/vuokraerittelyn, jossa vuokran lisäksi uutena maksuna saunavuoro (viikoittainen oma saunavuoro 20€/kk, joka toinen viikko 10€/kk).
-
Astianpesukone / Pyykinpesukone
Asukas voi itse hankkia ja asentaa astianpesukone / pyykinpesukone omalla kutsannuksella ja vastuulla.
Astianpesukoneen asennus tilataan aina ammattilaiselta. Astianpesukoneen alla pitää olla muovinen suoja-allas. Se hankitaan ja asennetaan samalla kun laitekin. Älä milloinkaan jätä astianpesu- tai pyykinpesukonetta päälle, kun poistut asunnosta. Pidä aina astianpesu- ja pyykinpesukoneen vedenottohanat kiinni, kun et käytä konetta. Välillä on hyvä tarkastaa, että vettä ei valu kodinkoneista lattialle.
Mikäli olet poistanut kaapin tai irtohyllyt astianpesukoneen asennuksen yhteydessä, säilytä osat koko asumisen ajan ja asenna takaisin paikoilleen, kun muutat pois asunnosta.
Jos asunnossa tapahtuu vesivuoto, ilmoita siitä heti huoltoyhtiölle!
VINKKI!
Pyydä astianpesukoneen asentajalta todistus asennuksesta ja teippaa se kiinni koneen sivulle. Näin se pysyy tallessa mahdollisten vahinkojen varalta, esim. väärin asennetun koneen aiheuttama vesivahinko. -
Turvalukko ja Ovisilmä
Muutokset ulko-oveen, kuten turvalukon tai ovisilmän asentaminen ei saa tehdä ilman isännöitsijän lupaa. Voi pyytää lupaa taloyhtiön isännöitsijältä lähettämällä sähköpostia asiakaspalveluun.
Turvalukon tai ovisilmän asentaminen ulko-oveen tulee tehdä omalla kustannuksella ja Nuorisosäätiön yhteystyökumppani ’’Avainahjo Oy’’ kautta, koska turvalukko tehdään talon sarjaan.
Omalla kustannuksella suoritetusta asennuksesta huolimatta sekä turvalukko että ovisilmä tulee jättää korvauksetta paikoilleen pois muutettaessa ja kaikki turvalukon avaimet palautetaan avainten palautuksen yhteydessä.
Turvalukon ja/tai ovisilmän tilaukset tehdään lähettämällä sähköpostia asiakaspalveluun.
-
Nettiyhteys
Sopimuksen piirissä olevissa asunnoissa on valmius laajakaistaan, jonka perusnopeus 10/10 Mbit/s. Laajakaistan käytöstä ei perusnopeudella peritä erillistä kuukausimaksua. Asukkaat voivat tämän lisäksi itsenäisesti tilata lisänopeuksia ja -palveluita operaattorilta.
Huomaathan, että osa kohteista nettiyhteys ei kuulu vuokraan. Asukkaat voivat itsenäisesti tilata nettipalveluita operaattorilta. esim. DNA Welho, Elisa tai Telia.
Laajakaistan käyttöönotto edellyttää yhteyden rekisteröimistä omalle nimelle (myös maksuttoman 10 Mbit/s yhteyden käyttöönotto). Rekisteröiminen tapahtuu soittamalla operaattorin myyntipalveluun.
Lisätietoja saat kohdeinfosta.
-
Lemmikit
Lemmikit ovat osa perhettä eikä lemmikeistä tarvitse luopua asunnon vaihtuessa: päinvastoin ne kulkevat mukana siellä missä sinäkin.
Lemmikit ovat perheenjäseninä tervetulleita kaikkiin Nuorisosäätiön asuntoihin. Lemmikin omistajan on kuitenkin hyvä pitää huolta, ettei lemmikistä aiheudu haittaa naapureille tai asunnon kunnolle. Pidä lemmikistä hyvää huolta ja huolehdi, ettei siitä ole haittaa naapureillesi ja talon muille asukkaille. Katso tarkemmat ohjeistukset Järjestyssäännöt.
Lemmikin hoitaminen kannustaa vastuullisuuteen ja sitä haluamme tukea!
-
Lämmitys
Lämpötila asunnoissa pyritään pitämään miellyttävän huonelämpötilan mukaisena noin 20-22°C -asteisena.
Syksyisin lämmityskauden alussa huoneilma koetaan usein viileäksi ja yhteydenotot sisäilman lämpötiloista yleistyvät. Lämmityskauden alussa kannattaa olla kärsivällinen ja odottaa kunnes sisäilma mukautuu kylmenevään ulkoilmaan.
Mitä voin tehdä, jos koen kämpän liian viileäksi?
Tarkista patteritermostaatin edusta.
Patteritermostaatin (eli se osa, josta voit säätää patteria) edessä ei kannata pitää sohvaa, paksuja verhoja tai muuta estettä ilman vapaalle kiertämiselle. Patteritermostaatti reagoi lämpötilan muutoksiin ja ohjaa patterin lämpötilaa.Säädä patteritermostaattia sopivaksi.
Muista, että 30°C -asteinenkin patteri tuntuu kädelle viileältä, mutta lämmittää silti asuntoa.Tarkista ilmanvaihto ja ikkunanpuitteet ja säädä korvausilmaventtiilit.
Mittaa asunnon lämpötila keskeltä huonetta ja kirjaa lämpötila ylös.
Tee tämä muutamana peräkkäisenä päivänä ja jos lämpötilat ovat toistuvasti alle 20°C, ota yhteys huoltoon vikailmoituksen kautta. -
Remontointi
Vuokralainen ei saa suorittaa huoneistossa tai huoneiston pihalla/parvekkeella remontointia, korjaus- tai muutostöitä. Seinien maalaus ja lattian pintamateriaalin asennukset on kielletty.
Jos asunnon kunnossa on puutteellisuuksia jotka vaativat remonttia tai laajempia korjaustöitä, ota yhteys Nuorisosäätiön tekniseen isännöitsijään. Asunnon pienemmistä vioista voit ilmoittaa vikailmoituslomakkeella:
Sallitut muutostyöt:
Taulujen kiinnittäminen. Kiinnityksen valinnassa huomioi seinäpinta ja äläkä vaurioita seinäpintaa huonolla poraamisella/naulaamisella.
Turvasalvan ja ovisilmän asennuttaminen ammattilaisen toimesta asunnon ulko-oveen. Nämä tulee jättää asuntoon ilman korvausta poismuuttaessasi.
Sälekaihtimien asennuttaminen ammattilaisen toimesta. Nämä tulee jättää asuntoon ilman korvausta poismuuttaessasi.
-
Tuhoeläimet
Onko epäilys, että kodissasi on tuhoeläimiä? Tunnista ensin mikä tuhoeläin on kyseessä ja etsi netistä ohjeita sen häätämiseksi. Jos kyseessä on tuholainen, joka vaatii tuholaistorjuntaa, ota pikaisesti yhteys talosi isännöitsijään. Isännöitsijä auttaa jatkotoimissa.
Tuhoeläimistä ja niiden torjunnasta löydät hyvää lisätietoa täältä.
-
Mitä hyötyä on lajittelusta?
Jätteiden lajittelulla varmistat, että jätteet päätyvät oikeaan paikkaan ja niistä saadaan kaikki hyöty irti. Lisäksi kierrättämällä oikein ja laittamalla jätteet oikeaan jäteastiaan vähennät talosi kokonaisjätekustannuksia. Noudata siis lajitteluohjeita ja täytä jäteastiat tasaisesti, äläkä jätä roskia jäteastioiden ulkopuolelle.
Sekajätteestä kerätään talteen polttoprosessin tuloksena kaukolämpöä ja sähköä. Biöjätteestä tehdään biokaasua, joka on uusiutuvaa energiaa, josta tuotetaan sähköä ja lämpöä. Osa biojätteestä menee kompostointiin, jota käytetään mullan raaka-aineena tai hyödynnetään sellaisenaan maanparannuksessa. Kierrätysmetallia ja -lasia käytetään uusien tuotteiden valmistuksessa. Kierrätetystä paperista tehdään uusiomassaa, josta tehdään mm. sanomalehtipaperia.
Huonekalut
Isokokoisia jätteitä ja huonekaluja ei saa jättää jätekatokseen, vaan asukkaan tulee itse huolehtia niiden hävityksestä.
Hyväkuntoiset huonekalut kannattaa myydä/antaa pois esimerkiksi sosiaalisen median kierrätysryhmissä tai viedä lähimpään kierrätyskeskukseen.
Tutustu jätteiden lajittelu- ja kierrätysinfoihin!
-
Paloturvallisuus
Kaikissa asunnoissa on kiinteistöyhtiön asentama palovaroitin. Asukkaan tulee huolehtia, että palovaroitin on toimintakunnossa ja paristo vaihdettu. Tarkista palovaroittimesi toimivuus säännöllisesti painamalla varoittimen testinappia: kun nappia painaessa kuuluu piippaava ääni, laite on kunnossa.
Palovaroittimen paristo tulee vaihtaa noin vuoden välein. Laite lähettää lyhyitä piippauksia merkiksi siitä, että paristo tulee vaihtaa. Palovaroittimen lisäksi kotiin on hyvä hankkia sammutuspeite tai jokin muu alkusammutusväline.
Huomioithan, että tupakan polttaminen sisätiloissa ei ole sallittua.
Petter Wetterin tie 4
Kohteessa Petter Wetterin tie 4 on keskitetyt palovaroitinjärjestelmät. Kohteessa asunnoissa ei ole normaalia palohälytintä vaan ilmaisin, johon asukas ei saa tehdä omia muutoksia.
Ilmaisin tekee hälytyksen vartiointiliikkeelle automaattisesti. Vartiointiliike tulee hälytyksen saatuaan aina tarkastamaan tilanteen. Hälytyksen sattuessa tuuleta asuntoa niin, että hälytys lakkaa ja valmistaudu vartiointiliikkeen saapumiseen ja selvitä tilanne. Vartiointiliike toteaa vaaratilanteen syyn ja kuittaa keskusjärjestelmän hälytystilan pois päältä. Asukasta laskutetaan tahallisista tai toistuvasta huolimattomuudesta johtuvista hälytyksistä.
Pelastussuunnitelma
Espoo
Herttuanportti 4
Klippinkitie 1
Rummunlyöjänkatu 8
Ullanmäentie 13Helsinki
Hiihtäjäntie 5
Hitsaajankatu 1
Isosaarentie 2
Koskelantie 72
Laajasuontie 35
Petter Wetterin tie 4
Pomeranssikuja 1
Porslahdentie 24
Puotilan Metrokatu 4
Seltterikuja 4
Siemenkuja 1
Teerisuontie 35
Tyynenmerenkatu 7
Tyynylaavantie 13-15
Viljatie 3
Vuotie 55Järvenpää
Alankotie 2
Bjarnenkuja 8Kerava
Lintulammenkatu 15
Santaniitynkuja 1
Seunalantie 8Lahti
Herraskuja 2
Manninkatu 2
Manninkuja 4
Roopenkuja 4 / Rouvaskuja 1Tampere
Iidesranta 30Vantaa
Illenpiha 4
Rosendalinkuja 7
Tammistonkatu 23 -
Asukastoiminta
Asukaskokous
Taloyhtiön asukaskokous pidetään vuosittain ja siihen kutsutaan kaikki talon asukkaat. Osallistuminen on vapaaehtoista. Talotoimikunta kutsuu koolle asukaskokouksen ja jos talossa ei ole talotoimikuntaa, kokouksen koollekutsujana toimii Nuorisosäätiön asukasneuvoja tai isännöitsijä.
Asukaskokouksessa keskustellaan asumiseen liittyvistä asioista esimerkiksi asukastoiminnasta, talon kunnosta, huollosta ja huoltoyhtiön toiminnasta, talosuojelusta ja asumisviihtyvyydestä. Kokouksissa on rento tunnelma ja asiat käsitellään keskustellen.
Asukaskokous valitsee asukkaista muodostuvan talotoimikunnan. Yleensä kaikki asiasta kiinnostuneet voivat liittyä talotoimikuntaan ja äänestystä ei tarvita. Muutamissa taloissa asukaskokous valitsee myös asukasedustajan taloyhtiön hallitukseen. Kokouksesta tehdään pöytäkirja, johon käsitellyt asiat kirjataan. Useimmiten kokouksesta ja siellä esiin nousseista asioista tehdään myös tiedote, joka jaetaan kaikille asukkaille.
Talotoimikunta
Talotoimikunta on talon asukkaista muodostettu ryhmä, joka on valittu asukaskokouksessa. Talotoimikunta edustaa talon asukkaita.
Suosituimmat talotoimikuntien järjestämät tapahtumat ovat talkoot, grilli-illat, pikkujoulut ja erilaiset peli-illat.
Talotoimikunta toimii yhdistävänä siltana vuokranantajan ja asukkaiden välillä informoiden ajankohtaisista asioista. Talotoimikunta voi osallistua kiinteistöyhtiön päätösten valmisteluun. Sillä on aloiteoikeus, mahdollisuus lausunnon antamiseen ja neuvotteluoikeus.
Talotoimikunta saa vuosittain toimintarahaa, jolla se rahoittaa toimintansa. Toimintarahaa voi käyttää kokous- ja tiedotuskuluihin, pienimuotoisiin kerhohuoneen hankintoihin ja asukastoiminnan järjestämiseen. Talotoimikunta voi ottaa uusia jäseniä kokoonpanoonsa myös asukaskokouksen ulkopuolella. Uusia jäseniä kannattaakin houkutella mukaan aina sopivan tilaisuuden tultua.
Talotoimikuntatoiminta on erinomainen tapa tutustua talon asukkaisiin ja saada uusia ystäviä. Toiminnan myötä tutustuu asukastoiminnan mahdollisuuksiin ja siihen kuinka vuokrataloyhtiö toimii.
Kerhohuone
Onko joskus ollut tilanteita, jolloin olet kaivannut muutamaa lisäneliöitä? Lähes jokaisessa Nuorisosäätiön talossa on kerhohuone, joka on talon asukkaiden käytettävissä.
Kerhohuoneen on kalustanut talon ensimmäinen talotoimikunta. Kiinteistö omistaa kerhohuoneen kalustuksen ja muut tavarat, mutta talotoimikunta hallinnoi kerhohuonetta, eli vastaa sen käytöstä.
Kerhohuonetta voi kysyä käyttöönsä talotoimikunnalta, jonka yhteystiedot löytyvät ilmoitustaululta tai kerhohuoneen ovesta. Samalla saa ohjeet ja säännöt, miten kerhohuoneen käyttämiseen. Jos talossa ei ole toimivaa talotoimikuntaa, avainta voi kysyä Nuorisosäätiön asiakaspalvelusta.
-
Asukasedut
Asukkailla on mahdollisuus treenata ilmaiseksi säätiön omalla kuntosalilla Helsingin Vuosaaressa.
Nuorisosäätiö tarjoaa asukkailleen mahdollisuuden liittyä Tallink Siljan Club One -jäseneksi Silver-tasolle veloituksetta. Taso mahdollistaa 20 % perusalennuksen sekä 35 % ennakkovaraajan edun tietyistä normaalihintaisista tuotteista. Tarvitset liittymiseen säätiön sopimusetunumeron, jonka saat ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu@nuorisosaatio.fi.
Sopimusetunumeron saatuasi liity Club One-jäseneksi Silver-tasolle tästä ja nappaa edut käyttöösi!
-
Kohdeinfot
Mistä löytyy pyykkitupa ja saunat? Tutustu kohteisiimme kohdeinfojen avulla.
Espoo
Herttuanportti 4
Klippinkitie 1
Rummunlyöjänkatu 8
Ullanmäentie 13Helsinki
Hiihtäjäntie 5
Hitsaajankatu 1
Isosaarentie 2
Koskelantie 72
Laajasuontie 35
Petter Wetterin tie 4
Pomeranssikuja 1
Porslahdentie 24
Puotilan Metrokatu 4
Seltterikuja 4
Siemenkuja 1
Teerisuontie 35
Tyynenmerenkatu 7
Tyynylaavantie 13-15
Viljatie 3
Vuotie 55Järvenpää
Alankotie 2
Bjarnenkuja 8Kerava
Lintulammenkatu 15
Santaniitynkuja 1
Seunalantie 8Lahti
Herraskuja 2
Manninkatu 2
Manninkuja 4
Roopenkuja 4 / Rouvaskuja 1Tampere
Iidesranta 30Vantaa
Illenpiha 4
Rosendalinkuja 7
Tammistonkatu 23 -
Pohjakuvat
-
Lomakkeet
Asumisilmoituslomakkeet (Sähköinen)
Vika- ja häiriöilmoituslomake
Täytetään, kun havaitset vikoja kiinteistössä/asunnossa tai kun naapurustossa on häiriöitä. -
Irtisanominen ja poismuutto
Tarkemmat tiedot irtisanomisesta ja poismuutosta löytyvät täältä:
-
Muuttajalle
Mitäs kaikkea muutossa pitikään muistaa? Tsekkaa muistilista muuttoon täältä!
-
Muutos asumisessa
Asuuko kämpässäsi yhä samat tyypit kuin vuokrasuhteen alussa vai olisiko aika päivittää tiedot? Kaikki muutokset asumisessa on ilmoitettava vuokranantajalle pikimmiten. Kerro alivuokrauksesta tai uudesta asukista meille!
-
Yhteystiedot
Kaikki yhteystietomme ja ajat milloin meidät tavoittaa parhaiten.